Corner Sejarah f5

Bab 8 : Pembangunan dan Perpaduan Untuk Kesejahteraan
Tajuk : Pembangunan Ekonomi (m/s 197)

Tumpuan Rancangan Pembangunan Lima Tahun
Dasar Pembangunan Nasional
- menyambung hasratDEB sehingga tahun 2000

Dasar Ekonomi Baru(DEB)
Tujuan:
1. membasmikemiskinan
2. menyusun semula masyarakat tanpa mengira kaum.

Pembangunan Kawasan LuarBandar
Dua Tahap Rancangan Pembangunan Lima Tahun
Rancangan Malaya Pertama(1956-1960)
Rancangan Malaya Kedua(1961-1965)
Rancangan Malaysia Pertama(1966-1970)
Tahap Pertama (1971-1990)
Rancangan Malaysia Kedua(1971-1975)
Rancangan Malaysia Ketiga(1976-1980)
Rancangan Malaysia Keempat(1981-1985)
Rancangan Malaysia Kelima(1986-1990)

Rancangan Malaya Pertama (1956-1960) (m/s 198)
Rancangan Malaya Pertama merupakan rancangan pembangunan bersepadu yang
memberi penekanan terhadap sektor ekonomi, sosial dan awam.

Sektor Aktiviti
Ekonomi
i. Pembukaan tanah baru untuk pertanian digiatkan
ii. Penanaman semula getah oleh pekebun kecil getah secaraladang digalakkan
iii. Mempelbagaikan hasil keluaran pertanian
iv. Memperluaskan perusahaan melombong bijih timah

Sosial
Pelbagai perkhidmatan diberikan perhatian spt kesihatan,pendidikan dan perhubungan

Awam
Tumpuan kepada pembangunan infrstruktur spt balai polis,tentera, pejabat pos, mahkamah dan rumah kakitangan kerajaan

Matlamat
-Membangunkan kawasan luar bandar supaya jurang pendapatan Antara penduduk luar bandar dan bandar dirapatkan
-Mengurangkan kadar kemiskinan dikalangan penduduk luar bandar
-Mempelbagaikan aktiviti ekonomi dan sumber pendapatan negarasupaya negara tidak terlalu bergatung pada getah & bijih timah

Usaha Rancangan Malaya Kedua dan Rancangan Malaysia Pertama
i-membuka tanah FELDA ii-FAMA
iii-infrastruktur iv-peluang pekerjaan v-Buku Merah diperkenalkan

Apakah pencapaian yang diperoleh dalam tempoh pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB)
-Berjaya merapatkan jurang antara kaum dan wilayah
-Kadar kemiskinan dalam KDNK menurun
-Pendapatan perkapita kaum bumiputera meningkat
-Hak milik modal saham kaum bumiputera meningkat
-Manfaat dinikmati oleh semua kaum
-Hal milik modal saham orang asing berjaya dikurangkan.

Dasar Pendidikan Kebangsaan
-Laporan Barnes mencadangkan penubuhan sekolah kebangsaan
-Ditentang oleh masyarakat Cina
-Laporan Fenn-Wu mencadangkan sekolah vernakular Cina dikekalkan
-Ordinan Pelajaran mencadangkan dua sistem persekolahan menggunakan bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.
-Pengajaran bahasa Cina dan Tamil akan disediakan sekiranya ada permintaan daripada ibu bapa.
- cadangan-cadangan dalam Penyata Razak
a) mengemukakan sistem persekolahan sama bagi semua penduduk.
b) Kurikulum yang seragam dan bercorak kebangsaan.
c) sekolah Umum (rendah) dan Sekolah Jenis Umum (rendah)ditubuhkan.
d) Sekolah Umum menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantar manakala Sekolah menengah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris.
e)Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris wajib diajar di semua sekolah.
-Penyata Rahman Talib
a) Sekolah umum dan jenis umum dijadikan sekolah kebangsaan dan sekolah jenis
kebangsaan untuk memupuk perpaduan kaum
b) Semua pelajar sekolah rendah kerajaan diberi pelajaran percuma tanpa kira kaum
c) BM bhs pengantar di sek rendah dan sek menengah
d) Pendidikan Islam diajar di sek jika terdapat tidak kurang 15 pelajar Islam
e) Bhs cina dan tamil diaja di sek keb jikaterdapat tidak kurang 15 pelajar
f) Semua peperiksaan awam dalam bhs keb
-Kajian Aminudin Baki
a)Mempekenalkan sistem persekolahan anekajurusan (menampung pelajar yang gagal
memasuki sek men akademik
b)Menyediakan pelajaran peringkat men ren hingga berumur 5 tahun dengan kursus
kemahiran
c)M/pelajaran wajib diajar di sek men biasa
-Jawatankuasa Kabinet
a)Mengkaji semula pelaksanaan sistem pelajaran kebangsaan
b)Menilai keberkesanan dasar pelajarankebangsaan
c)Mengenalpasti melahirkan masyarakat bersatupadu dan berdisiplin
d)penekanan kemahiran 3M
e)Kenaikan darjah secara automatic
f)Penekanan sek vokasional dan sukatan pelajaran sek swasta
g)BM sebagai m/pel wajib dalam peperiksaan
h)Penekanan terhadap kokurikulum dan disiplin
i)KBSR 1982 dan KBSM 1988 penekanan perkembangan JERI

Akta Bahasa Kebangsaan
i)LANGKAH MEMAJUKAN BAHASA MELAYU
-Menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
-Pelancaran “Minggu Bahasa” dan “Bulan Bahasa”.
-Memperkenalkan Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa”.
-Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
-Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah.
ii)Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan pada 1967.
-Menukarkan bahasa pengantar di sekolah menengah Inggeris kepada bahasa kebangsaan pada 1970.
-Menubuhkan Universiti Kebangsaan Malaysia pada 1977.
-Menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua sekolah bermula pada 1982.

Wawasan 2020.

i) maksud wawasan 2020
Gagasan Negara menjadi negara industri maju 2020 dalam acuan sendiri dengan kemajuan bersepadu
ii) 9 cabaran wawasan 2020
Cabaran I - membina bangsa Malaysia bersatu padu
Cabaran 2 - membina Melayu berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
Cabaran 3 - memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
Cabaran 4 - mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
Cabaran 5 - mewujudkan masyarakat yang matang , liberal dan toleransi
Cabaran 6 - membina masyarakat maju dan saintifik
Cabaran 7 - mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
Cabaran 8 - menjamin masyarakat yang adil / saksama ekonomi
Cabaran 9 - memupuk / membina masyarakat makmur

Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
F1 Memperkukuhkan perpaduan.
F2 Memupuk dan memelihara keperibadian kebangsaan.
F3 Memperkaya dan mempertingkatkan kualiti kehidupan dari aspek kemanusiaan dan kerohanian seimbang dengan pembangunan sosioekonomi.

Sukan berperanan memupuk perpaduan di negara ini.
F1 Aktiviti sukan terbuka kepada semua kaum di Malaysia.
H1a Peluang dibuka seluas-luasnya kepada sesiapa yang berminat.
F2 penubuhan Majlis Sukan sekolah-sekolah.
H2a ditubuhkan pada peringkat daerah, negeri dan kebangsaan.
H2b tujuannya untuk menggalakkan aktiviti sukan.
F3 Temasya sukan Malaysia (SUKMA)
H3a Diadakan dua tahun sekali.

Dasar Kependudukan
F1 Pendidikan
H1a Semua warga Malaysia diberi peluang menikmati sistem pendidikan negara.
H1b Selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.
H1c Tidak berlaku keciciran.
F2 Kemudahan perumahan
H2a Semua warga menikmati kemudahan perumahan sama ada di bandar atau luar bandar.
H2b Semua rakyat mempunyai tempat tinggal.
F3 Kemudahan kesihatan
H3a Semua warga negara menikmati kemudahan kesihatan.
F4 Peluang pekerjaan
H4a Agihan peluang pekerjaan yang adil tanpa mengira kaum.
C4 Tidak berlaku pengangguran.
F5 Keseimbangan kaum.
H5a Tidak mengurang atau menjejaskan komposisi atau kepentingan kaum lain.

Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara.
F1 Mencapai kadar pertumbuhan ekonomi negara yang lebih tinggi.
F2 Meningkatkan hasil pendapatan negara.
F3 Memastikan penggunaan sumber negara yang maksimum.
F4 Memastikan sektor perindustrian dapat bersaing pada peringkat antarabangsa.
F5 Menerapkan nilai dan etika kerja yang murni.

Dasar Hala Tuju Cara Baru?
-Membangunkan kawasan luar bandar.
-Meningkatkan pendapatan golongan petani dan pekerja desa
-Menyediakan kemudahan asas
-Mengelompokkan kampung-kampung menjadi petempatan yang lebih besar.
-Mengadakan program usahawan desa.

TAJUK: LAMBANG NEGARA (bab 7)
(a) Mengapakah lambang-lambang tersebut diwujudkan?
F1 - Setiap rakyat perlu menunjukkan kesetiaan
F2 - menunjukkan kesanggupan berkorban
F3 - menunjukkan kecintaan terhadap tanah air
F4 - bertujuan supaya rakyat sentiasa bersemangat
F5 - rakyat sentiasa bersatu padu
F6 - rakyat sanggup berkorban demi mempertahankan kedaulatan Negara Malaysia.

(b)Huraikan mesej yang disampaikan melalui salah satu daripada Lambang Negara di atas.

Jata Negara
F1 - menjadi lambang kemegahan penduduk Negara ini
H1 - setiap lambang mempunyai maksud yang tertentu
F2 - Empat jalur berlainan warna di tengah-tengah perisai merujuk Negeri-negeri Melayu Bersekutu (Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang)
H2a - Warna hitam dan putih melambang negeri Pahang
H2b - Warna merah dan kuning melambangkan negeri Selangor
H2c - Warna hitam,putih dan kuning melambangkan negeri Perak
H2d - Warna merah, hitam dan kuning melambangkan Negeri Sembilan
F3 - Pokok Melaka melambangkan negeri Melaka
F4 - Sarawak dan Sabah dilambangkan dengan jata negeri berkenaan
F5 - Sekuntum bunga raya melambangkan bunga kebangsaan Negara kita
F6 - Dua ekor harimau bermaksud keberanian
F7 - Cogan kata “Bersekutu Bertambah Mutu”
H7 - bermaksud semangat permuafakatan akan mengeratkan lagi perpaduan antara negeri di Malaysia.
F8 - Bulan sabit berwarna kuning bermaksud agama Islam
F9 - Bintang berpecah empat belas melambangkan gabungan empat belas buah negeri dalam persekutuan Malaysia.
F10 - Pokok Pinang mewakili negeri Pulau Pinang
F11 - Lima bilah keris melambangkan Negeri-negeri Melayu Tidak bersekutu.

Bendera Kebangsaan

F12 - warna merah melambangkan keberanian
F13 - 14 jalur terdiri warna putih dan merah
H13 - melambangkan negeri-negeri di Malaysia
F14 - bulan sabit berwarna kuning
H14 - melambangkan agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan
F15 - warna kuning
H15 - melambangkan kedaulatan Raja-raja Melayu
F16 - warna biru
H16 - melambangkan perpaduan rakyat berbilang kaum
F17 - Warna putih
H17 - melambangkan kesucian

Lagu Kebangsaan
F18 - lirik menggambarkan kesetian rakyat
H18 - kesetian tidak berbelah bagi kepada tanah air
F19 - menuntut supaya kita bersyukur
F20 - taat kepada raja
F21 - sanggup berkorban demi mempertahankan Negara
F22 - membangkitkan semangat patriotik dan cinta akan tanah air
H22 - melahirkan perasaan bangga dengan lagu kebangsaan Negara.

(c) - Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, bagaimanakah seseorang itu memberi penghormatan kepada lambang-lambang Negara?

F1 - mengibarkan Jalur Gemilang
H1a - berasa menjadi lebih patriotik
H1b - rakyat Malaysia menjadikan bendera Malaysia sebagai simbol perpaduan, kedaulatan dan kebanggaan.
H13 - bertanggungjawab menghargai, menghormati, memuliakan dan memahami maksud yang dilambangkan oleh bendera kebangsaan kita
F2 - Memainkan lagu Kebangsaan
H2 - membangkitkan semangat patriotik dan cintakan tanah air